Dieta dla kobiet w ciąży – co musisz o niej wiedzieć?

Jak wskazują liczne badania, wiedza rodziców na temat tego, jak powinna wyglądać dieta dla kobiet w ciąży, wciąż jest niewystarczająca. Tymczasem to właśnie od niej będzie w dużej mierze zależeć zdrowie dziecka i jego prawidłowy rozwój. Dobrze skomponowane menu, starannie dobrane składniki i wykluczenie z pożywienia ciężarnej produktów wysoko przetworzonych i zawierających w sobie chemię spożywczą to kluczowe elementy, o których powinni pamiętać rodzice, jeśli zależy im na zdrowiu dziecka.

Właściwie zbilansowana dieta dla kobiet w ciąży  jest niezwykle istotna dla prawidłowego rozwoju płodu oraz zdrowia mamy. Przestrzeganie kluczowych zasad, tj. nieprzejadanie się, regularne spożywanie posiłków zawierających wszystkie niezbędne składniki odżywcze oraz przyjmowanie wystarczającej ilości płynów (zwłaszcza wody) pomoże też w porodzie oraz powrocie mamy do sylwetki sprzed ciąży.

Obalamy mity

Wciąż można spotkać się z przekonaniem, że kobieta w ciąży powinna jeść za dwoje. Na szczęście większość przyszłych mam jest już na tyle świadoma, by doskonale wiedzieć, że w ciąży nie wolno się objadać. Wystarczy, jeżeli będziemy starannie dobierać składniki i odpowiednio się odżywiać. Zwiększenie zapotrzebowania energetycznego kobiety w ciąży jest zaledwie o ok. 300 kcal większe niż w okresie sprzed ciąży.

Dieta dla kobiet w ciąży jest ważna

W ciąży bardzo ważne jest dostarczanie wystarczającej ilości cennych składników odżywczych. Wśród nich nie może zabraknąć witamin i składników mineralnych. Dieta dla kobiet w ciąży powinna więc być bogata w warzywa i owoce. Dzięki temu organizm mamy i dziecka będzie miał dostęp do ww. składników, a także do ważnych dla zdrowia karotenoidów, flawonoidów i błonnika. Zawarte w owocach i warzywach foliany odgrywają bardzo istotną rolę w prawidłowym rozwoju układu nerwowego płodu, a antyoksydanty obniżają ryzyko wystąpienia nadciśnienia u ciężarnej mamy.

Co jeść, jak jeść

Oczywiście oprócz warzyw i owoców dieta dla kobiet w ciąży powinna zwierać także wiele innych, cennych składników.  Jednym z najistotniejszych, którego nie powinno zabraknąć w potrawach, jest białko. W okresie ciąży zapotrzebowanie na nie wzrasta do ok. 80-100 g dziennie. Białko zawarte jest w mięsie, rybach, nabiale, ryżu oraz wielu warzywach. Warto zadbać o zróżnicowanie posiłków i dostarczanie go w różnej postaci.

Oprócz białka dieta dla kobiet w ciąży powinna zawierać też węglowodany i tłuszcze. Te spożywany jednak w nieco mniejszej ilości niż białko. Źródłem tłuszczu może być chude mięso, ryby oraz nabiał, a źródłem cennych węglowodanów graham lub pieczywo żytnie, a także ryż (najlepiej brązowy). Decydując się na takie składniki, mama ograniczy ryzyko otyłości.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Oprócz jedzenia bardzo istotne jest też picie. Ważne jest to co i w jakiej ilości pije przyszła mama. Najlepsza będzie oczywiście woda źródlana. Aby organizm było dobrze nawodniony, a płód rozwijał się prawidłowo, należy przyjmować ok. 2 – 2,5 płynów w ciągu doby. W czasie ciąży należy też ograniczyć spożycie czarnej herbaty oraz kawy.

Dieta dla kobiet w ciąży powinna być zróżnicowana i właściwie skomponowana. Warto wybierać produkty ze sprawdzonych źródeł oraz takie, które są jak najbardziej naturalne.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge