Kuchnia wege – od czego zacząć?

Chcesz przejść na dietę wegańską, ale nie wiesz, jak to zrobić? Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że taka zmiana to nie tylko kuchnia wege, to także zmiana stylu życia. Choć oznacza dla Ciebie małą rewolucję, wcale nie musi być trudna. Co więcej, możesz przeprowadzić ją stopniowo, we własnym tempie. Jeśli nie czujesz się na siłach, by od razu zrezygnować z produktów pochodzenia zwierzęcego, nie musisz się spieszyć. Poczekaj, aż do tego dojrzejesz, a tymczasem każda rezygnacja z mięsnego posiłku będzie Twoim małym sukcesem zbliżającym Cię do celu.

Jaka jest motywacja ludzi, którzy przechodzą na weganizm? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Równie dobrze mogą to być względy etyczne, jak zdrowotne. Czasem chodzi o zmianę niezdrowych nawyków żywieniowych, innym razem o pozbycie się nadprogramowych kilogramów. Niezależnie od tego, co kieruje takimi osobami, ta zmiana może iść w dobrym kierunku, jeśli nowi adepci weganizmu będą przy tym pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Kuchnia wege – pamiętaj o zamiennikach

By przejść na weganizm, nie wystarczy odstawić produktów zwierzęcych. Równie ważne dla naszego zdrowia jest zastąpienie ich odpowiednikami roślinnymi. Co jeść, by zapomnieć o schabowym lub mielonym i nie odczuwać głodu?

Okazuje się, że kuchnia wege może być równie smaczna i sycąca. Co więcej, jeśli pamiętamy o odpowiednio skomponowanym menu i właściwym przygotowywaniu potraw, także znacznie zdrowsza. Mięsne potrawy dość łatwo możemy zastąpić roślinnymi. Bardzo sycące i bogate w białko są na przykład rośliny strączkowe. Z kolej wegański kotlet możemy przyrządzić z fasoli, grochu, ciecierzycy albo soi. Wystarczy go odpowiednio przyprawić, a będzie nie tylko zdrowy, ale również bardzo smaczny.

Zmień swoje przyzwyczajenia

Jeśli interesuje nas kuchnia wege, musimy pamiętać o zmianie przyzwyczajeń nie tylko w kuchni, ale również na zakupach. Tak naprawdę, od tego drugiego powinniśmy zacząć. Zanim wybierzemy się na zakupy, możemy zrobić listę niezbędnych produktów, korzystając przy tym z blogów dla wegan lub odpowiednich książek kucharskich.

Pamiętajmy przy tym, że w sklepie będziemy się koncentrować przede wszystkim na półkach z warzywami i owocami. Nie można też pomijać produktów takich ja kasze, mąki oraz ziarna. Nie warto przy tym robić dużych zapasów, bo świeże owoce i warzywa dość szybko się psują.

Gotowanie kontra gotowe produkty

Weganie podobnie jak każdy z nas mogą cierpieć na deficyt czasu. Przekonanie, że kuchnia wege jest bardzo czasochłonna, nie do końca jest prawdą. Pamiętajmy, że zawsze możemy skorzystać z gotowych produktów, które poratują nas w razie potrzeby (pasty warzywne, hummus, tofu), a podobne pasty lub pasztety zrobimy samodzielnie, kiedy znajdziemy to na dłuższą chwilę. Co więcej, można przygotować ich większą ilość i przechowywać przez kilka dni w lodówce. Szczerze polecam tę drugą opcję. Dzięki niej możemy samodzielnie wpływać na skład i smak przygotowywanych przetworów.

Choć kuchnia wege staje się w ostatnich latach bardziej popularna, wciąż jeszcze może początkującym osobom sprawiać problemy. Przy zmianie diety nie warto się jednak spieszyć, a stopniowo dążyć do celu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge