Menu wegetariańskie – czy to dla mnie?

Dieta wegetariańska od zawsze budzi kontrowersje. Wynika to z faktu, że menu wegetarian nie dopuszcza do spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego. Mówiąc prościej, osoby stosujące tę dietę, nie spożywają mięsa i jego pochodnych. Zamiast tego w ich jadłospisie nie brakuje warzyw, owoców, produktów zbożowych czy też roślin strączkowych. Dieta wydaje się być zatem zdrową. Skąd więc tyle wątpliwości?

Menu wegetariańskie dla dzieci

O ile dorośli świadomie decydują się na rezygnację ze spożywania konkretnych produktów, o tyle jadłospis dzieci i młodzieży, nierzadko podyktowany jest właśnie przekonaniami rodziców. I nie byłoby nic w tym złego, gdyby nie fakt, że menu wegetariańskie wymaga wprowadzenia stosownej ilości produktów spożywczych, które wyeliminują ryzyko niedoborów tych cennych składników, jakie znajdujemy w produktach pochodzenia zwierzęcego. Niestety wciąż wiele osób ma zbyt małą wiedzę odnośnie układania codziennego jadłospisu wegetariańskiego i to na tym polu pojawiają się wątpliwości.

Wegetarianizm a nasze zdrowie

Według wielu badań, wegetarianie mają niższą masę ciała. Do tego znacznie mniejsze problemy po stronie układu sercowo-naczyniowego. Rzadziej zmagają się z udarami czy miażdżycą. Nie borykają się aż tak często z nadciśnieniem tętniczym. Dobrze zrównoważona dieta i odpowiednio zaplanowane menu wegetariańskie, są zatem zdrowe i korzystnie wpływające na nasze zdrowie.

Największe ryzyko związane z wyeliminowaniem spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego, to niedobory białka, cynku, żelaza, witaminy B12 oraz witaminy D. Niedobór żelaza i witaminy B12 prowadzą do anemii, a u dzieci – problemów z prawidłowym rozwojem. Witamina D zaś, odpowiada za stan naszych kości. U dorosłych jej niedobór skutkuje osteoporozą, a u dzieci krzywicą. To dlatego tak ważnym aspektem jest precyzyjne skomponowanie codziennego jadłospisu.

Wegetarianizm pod różnymi postaciami

Wegetarianizm to nie tylko eliminacja mięsa z codziennej diety, ale i kilka jego odmian, w tym:

  • semiwegetarianizm polegający na dopuszczeniu w jadłospisie ryb, drobiu, jajek, mleka i jego przetworów,

  • laktoowowegetarianizm, który pozwala poza produktami roślinnymi, spożywać jaja, mleko i jego przetwory,

  • weganizm dopuszczający jedynie produkty pochodzenia roślinnego,

  • witarianizm pozwalający na spożywanie produktów pochodzenia roślinnego, ale nieprzetwarzanych przemysłowo,

  • frutarianizm, czyli spożywanie tylko i wyłącznie owoców.

Skąd wziąć jadłospis?

W sieci można bez problemu znaleźć propozycje codziennych jadłospisów dla wegetarian. Jeden z nich, który na pewno wart jest uwagi, znajdziecie tutaj. Uwzględniając osoby dorosłe, ale i zapotrzebowanie u dzieci czy młodzieży, którym rodzice również „zaaplikowali” taki sposób odżywiania.

Jeśli jednak brak nam wiedzy, jak powinno wyglądać dobrze skomponowane menu wegetariańskie, warto zainwestować w dietetyka i jadłospis sporządzony indywidualnie. Dla własnego zdrowia i dopasowania pod względem codziennego zapotrzebowania kalorycznego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge