Mleka roślinne – wartościowa alternatywa dla mleka krowiego

Sojowe, ryżowe, owsiane, z orzechów włoskich lub laskowych, migdałowe. Mleka roślinne, nazywane również napojami roślinnymi, stały się częścią działów ze zdrową żywnością większości sklepów. To alternatywa dla mleka krowiego. Napoje, które sprawdzają się na dietach bezglutenowej i wykluczającej laktozę. Mleka chętnie wybierane przez osoby, które unikają produktów odzwierzęcych w swoim menu. Jakie wartości mają tego typu napoje i kiedy warto je włączyć do codziennej diety zamiast klasycznego mleka krowiego?

Wartościowe i smaczne

Ten kto miał okazję próbować rozmaitych napojów roślinnych, z pewnością poczuje dużą różnicę w smaku. Mleka pozyskiwane z produktów roślinnych są zwykle słodsze, niekiedy wyczuwa się w nich nutę słonego smaku, ze względu na dodatek soli. Każdy napój roślinny jest przy tym specyficzny, niemożliwy do porównania, do żadnego innego. Te mleka inaczej się spieniają, nadają odmiennych walorów smakowych i zapachowych, gdy stają się dodatkiem np. do kawy.

Niewątpliwie mamy do czynienia ze smakami, które wielu przypadają do gustu. Poza tym mówimy o napojach wysoce wartościowych. I wreszcie o mlekach, które są idealne dla osób mających uczulenie na laktozę bądź gluten, wykazujących inne alergie pokarmowe bądź zmagających się z jakimikolwiek dolegliwościami pojawiającymi się po spożyciu mleka krowiego.

Przyjrzymy się wartościom, które wykazują poszczególne napoje roślinne.

Napój sojowy

Wyróżnia się najwyższą zawartością białka. Znajdujemy w nim podstawowe jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Ponadto izoflawony, które wykazują właściwości przeciwutleniające. Białko soi może się pochwalić korzystnym profilem aminokwasowym. Taki napój roślinny zaoferuje nam każdy sklep ze zdrową żywnością.

Napój migdałowy

Zainteresuje tych, którzy szukają dobrego źródła witaminy E. W mleku migdałowym występuje ona pod postacią manganu i alfa-tokoferolu. Pozostałe składniki odżywcze to potas, cynk, fosfor, miedź, wapń, magnez i selen. Migdały, z których pozyskiwany jest ten napój, wykazują potencjalne właściwości prebiotyczne.

Napój kokosowy

Mleko roślinne, które jest jednym z głównych składników kuchni azjatyckiej. Wykazuje sporo zalet, a pośród najważniejszych wymienia się wspomaganie trawienia oraz odżywienie skóry. W napoju kokosowym znajdujemy sporą ilość witamin C i E oraz minerały: żelazo, magnez, potas, wapń i cynk. Wraz z napojem sojowym mleko to należy do tych o najniższej wartości energetycznej.

Napój owsiany

Jeden z najbardziej lubianych, a to za sprawą najmniej specyficznego posmaku. W tym mleku znajdujemy dużą ilość rozpuszczalnej frakcji błonnika w postaci beta-glukanów. Do tego przeważnie dodatki wapnia, witamin A i D.

Napój ryżowy

Nadaje się dla wegan i wegetarian. Spośród zamienników mleka krowiego jest trzecim najlepiej się sprzedającym produktem. Najbardziej wartościowy napój to ten, który został wzbogacony o wapń i witaminę D. O wartości energetycznej i odżywczej mleka ryżowego informuje zawartość ryżu. Nie powinna być ona mniejsza niż 12%, a im wyższa, tym lepiej.

Napój sezamowy

Zawarte w nim białko – w dużej ilości – charakteryzuje się doskonałą równowagą aminokwasów. Nasiona sezamu mogą się pochwalić właściwościami funkcjonalnymi, a to za sprawą obecności lignanów. Lignany sezamowe działają antywirusowo, przeciwutleniająco oraz hipocholesterolemicznie.

Jak wybierać napoje roślinne?

Wybierając napoje roślinne należy kierować się zarówno ich składem, jak i wartościami odżywczymi oraz walorami energetycznymi. Dodatki, które nie powinny wzbudzać wątpliwości przy wyborze napojów roślinnych, to wapń, witaminy A i D, ryboflawina oraz skrobia z tapioki.

Należy natomiast unikać wszelkich dodatków słodzących. To dlatego nie poleca się kupowania roślinnych napojów smakowych, które nie dostarczają zbyt wielu wartości, a choć smakują i oferują lubianą słodycz, fundują organizmowi sporą dawkę niepotrzebnych kalorii. Wystarczy zapoznać się ze składem na opakowaniu oraz właściwościami poszczególnych napojów, aby wiedzieć, które z nich można włączyć do codziennej diety, a także z jaką częstotliwością zalce się po nie sięgać.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge