Wegańskie potrawy, a niedobory w diecie

Choć wiele osób wykazuje zainteresowanie weganizmem, do zmiany trybu życia zniechęca ich często środowisko. Rodzina, znajomi, a czasem nawet oni sami odczuwają obawę, że wegańskie potrawy negatywnie wpłyną na ich zdrowie. Tradycyjna polska kuchnia to kuchnia z potrawami mięsnymi. Jak wykluczyć je z diety i pozostać zdrowym?

Wokół weganizmu wciąż jest jeszcze wiele mitów, które zniechęcają lub odstraszają od porzucenia spożywania mięsa na rzecz potraw, które mogą je zastąpić. Pokutuje przekonanie, że białko zwierzęce jest niezbędne dla zachowania zdrowia, a jego eliminacja z jadłospisu może prowadzić do groźnych dla zdrowia konsekwencji. Powyższe stwierdzenie może być prawdziwe, jednak tylko wtedy, gdy nie wiemy, jakie wegańskie potrawy będą w stanie zastąpić mięso i o jakiej suplementacji musimy pamiętać, by zachować zdrowie i dobre samopoczucie.

Zdrowa dieta bez mięsa?

W tradycyjnej polskiej kuchni trudno uniknąć potraw mięsnych. Próba porzucenia starych nawyków i zastąpienia spożywania mięsa przez wegańskie potrawy będzie tym trudniejsza, im częściej pojawiamy się w miejscach, gdzie serwowane są mielone, schabowe, karkówki i golonki. Nie koniecznie będą to bary, czy restauracje. Wystarczy, że wybierzemy się na rodzinny obiad, gdzie tradycji musi stać się za dość, a w niedzielę na stole zawsze pojawia się rosół i ziemniaki z kotletem schabowym lub mięsnym sosem. Oczywiście nie ma w tym nic złego, pod warunkiem, że te potrawy będzie można zastąpić daniem wegańskim, a członkowie rodziny początkującego weganina nie zaczną usilnie nawiać do porzucenia diety.

Wegańskie potrawy a suplementacja

Właściwe podejście do weganizmu i spożywanych pokarmów nie powinno powodować niedoborów w diecie. Białko zwierzęce przyjmowane wraz z mięsnymi potrawami można łatwo zastąpić produktami roślinnymi. Nieco szerzej pisaliśmy o tym w ostatnim artykule http://www.indiana-jones.pl/kuchnia-wege-od-czego-zaczac/. Należy jednak pamiętać, że istnieją pewne istotne dla nas składniki, których wegańskie potrawy nie dostarczą i wcale nie chodzi tu, jak uważa większość osób, o białko. To właśnie w zakresie takich składników konieczna jest suplementacja.

Czego nie dadzą Ci wegańskie potrawy?

W przypadku diety wegańskiej najłatwiej o niedobory witaminy B12. Jej deficyt w organizmie może doprowadzić do anemii i znacznie pogorszyć samopoczucie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Przy niedoborach witaminy B12 możemy odczuwać ciągłe zmęczenie i znużenie. Co więcej, mogą się też pojawić kłopoty z pamięcią i koncentracją. Taki stan rzeczy wynika z tego, że B12 występuje wyłącznie w produktach zwierzęcych. Oczywiście weganie powinni też zwrócić uwagę na przyjmowanie odpowiedniej dawki żelaza, witaminy D oraz kwasów omega. Odpowiednia suplementacja pomaga uniknąć deficytów w organizmie, ale – tak jak w przypadku każdej diety – nie może zastąpić odpowiednio zbilansowanych posiłków.

Przechodząc na dietę dla wegan, trzeba pamiętać, że zdrowe i odpowiednio zbilansowane menu to nie wszystko. Koniecznie należy przyjmować suplementy witaminy B12. Natomiast pomysłów na smaczne wegańskie potrawy można szukać na tematycznych blogach.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

CommentLuv badge